Vänligen försök hitta ditt svar här innan du kontaktar oss.

1. OM MEDLEMSKAPET I LINNÉSTUDENTERNA.

För allmän information om Linnestudenterna, läs under ”medlem” och ”om oss” här på hemsidan.

Varför ska jag bli medlem?

Medlemmar får tillgång till särskilda medlemsrabatter, gratis kaffe- och te varje vecka och rätt att söka vårt kurslitteraturstipendium som delas ut varje månad. När du utnyttjar våra medlemsförmåner får du snart tillbaka pengarna du lagt ut för medlemskapet. Läs mer här: linnestudenterna.se/medlem/medlemsformaner/medlemsrabatter

Hur blir jag medlem?

Det är lätt att betala ditt medlemskap online: Klicka här!
Du kan även besöka vår expedition i Kalmar på Nygatan 18 klockan 11-13 eller expeditionen Växjö på Tufvan, Tuvanäsvägen 12 klockan 12-15.

När kan jag bli medlem i Linnéstudenterna?

Du kan bli medlem när som helst, förutsatt att du studerar/ska studera vid Linnéuniversitetet. Under de första veckorna på terminen har vi extra långa öppettider på kårens expeditioner i Kalmar och Växjö för att hjälpa till med inskrivningen. Vi rekommenderar att du blir medlem i början av terminen, för att inte missa allt som händer i studentlivet.

Vad händer om jag inte blir medlem i Linnéstudenterna?

Om du inte är medlem kan du inte ta del av Linnéstudenternas aktiviteter, medlemsförmåner eller personliga rådgivning. Du kan inte heller gå in på studentpubarna Cårhuset, Stallarna eller Sivans. Du omfattas inte heller av bostadsgarantin i Kalmar. Din tid vid Linnéuniversitetet blir således mycket tråkigare och dyrare.

Jag vill bara vara medlem i en utbildningsförening/institutionsförening.

Det går bra att endast vara medlem i en förening, men du går då miste om allt som Linnéstudenterna erbjuder (se ovan).

Vad kostar det att vara medlem?

Medlemskapet kostar endast 175 kronor per termin, eller 300 kr för ett helt år. Det är en kostnad du snabbt sparar in om du utnyttjar medlemsrabatterna.

Måste jag vara medlem i Linnéstudenterna?

Det är helt frivilligt att vara medlem. Du kan alltså avstå från medlemskapet och alla dess förmåner och rabatter om du så önskar.

2. STUDENTKORTET
DITT DIGITALA MEDLEMSKORT

Ladda ner Studentkortets app till mobilen efter att du betalat för ditt medlemskap. Om du vill ha ett plastkort måste du kontakta Studentkortet. Läs mer om det digitala kortet här: studentkortet.se/ditt-kort
Om du har problem är du välkommen att kontakta info@linnestudenterna.se

Jag har betalat för ett helt år, men kortet är bara giltigt en termin. Vad beror det på?

Korten är alltid utfärdade för en termin åt gången. Har du betalat för ett helt år och fortsätter dina studier även nästa termin så kan du uppdatera kortet i Studentkortets app.

När får jag TILLGÅNG TILL MEDLEMSKORTET?

Vanligtvis kan du börja använda Studentkortets app inom 24 timmar. Tänk på att det kan ta några arbetsdagar innan vi får din betalning om du väljer att betala med BankGiro.

Läs mer om hur du får ett digitalt studentkort här: studentkortet.se/ditt-kort

Jag KAN INTE AKTIVERA MITT DIGITALA MEDLEMSKORT

Logga in på självbetjäningen och se om ditt medlemskap för terminen är betald. Står det inte betald, är det något som gått fel och vi har inte fått in din betalning. Se till att betalningen verkligen är genomförd. I annat fall ber vi dig kontakta oss via info@linnestudenterna.se
Är du över 26 år, eller fyller 26 under terminen, görs en verifiering mot Ladok/CSN som bekräftar att du studerar 75% eller mer. Detta för att SL kräver att du studerar minst 75% av heltid för att få del av deras rabatter. Verifieringen sker flera gånger i början av terminen, men är beroende på att din registrering i ladok är genomförd. Andra resebolag, såsom Skånetrafiken och Västtrafik, kräver en studietakt på minst 50% av heltid. Den sista februari släpps ditt kort utan reserabatterna. Detta kan innebära att du som är över 26 år kan behöva vänta något på att få ditt medlemskort. SJ rabatten gäller sedan 2016 alla Studentkort, oberoende av studietakt.

Om du behöver ett skriftligt intyg på att man är medlem kan man komma till något av Linnéstudenternas kontor så skriver vi ut ett. Dessa intyg gäller inte på SJ/SL, men på studentpubarna.

Har du frågor om kortet, t.ex. ifall om du har betalat, hör gärna av er till Linnéstudenterna: info@linnestudenterna.se Uppge namn och personnummer.

MITT DIGITALA KORT saknar SL-loggan.

OBS! Från 2016 gäller alla studentkort, oberoende av loggor, för SJ:s reserabatter.

Detta kan bero på tre saker:

A) Du är över 26 år gammal och har inte blivit verifierad av universitetet att du studerar mer än 75 %. Besök oss med ett antagningsbesked/intyg på att du studerar mer än 75 %, så registrerar vi det och skickar efter ett nytt kort.

B) Om du studerar på mer än en högskola/universitet och gemensamt kommer upp till mer än 75% så kan vi hjälpa dig med ett nytt kort om du besöker oss med antagningsbesked/intyg från de andra lärosätena, se ovan.

C) Du studerar mindre än 75 % och har därför inte rätt till studentrabatten på SL. Vi kan inte göra något åt det, tyvärr. Det krävs dock enbart 50% av heltid för övriga resebolag, såsom Skånetrafiken eller Västtrafik.

3. DISTANSSTUDENT
Jag är distansstudent. Vad gäller för mig?

Är du distansstudent registrerar du dig på linnestudenterna.se precis som alla andra och har ett fullvärdigt medlemskap i Linnéstudenterna när du betalat medlemsavgiften.

4. STUDIER UTOMLANDS
Jag ska studera utomlands. Behöver jag betala min terminsräkning?

Som student omfattas du inte länge av kårobligatoriet. Medlemskapet är frivilligt och du behöver således inte betala något.
Vill du ha med dig ett bevis utomlands som visar att du är medlem i Linnéstudenterna – gå gärna med!

6. TA DEL AV STUDENTLIVET
Jag vill gå in på Stallarna, Sivans eller KÅRKVÄLLAR Vad krävs?

Endast medlemmar i Linnéstudenterna har tillträde till studentpubarna. Utöver det säljs ett begränsat antal gästbiljetter varje vecka, för gäster som kommer i sällskap med en medlem. I Växjö köps gästbiljetterna online på respektive pubs hemsida, för kårkvällar se information för respektive tillfälle.
Slottsstallarna: http://www.slottsstallarna.net/
Sivans: http://www.sivans.com/

Jag vill delta i eN KÅRKVÄLL som anordnas av LinnéSTUDENTERNA. Vad krävs?

Kårkvällar är aktiviteter som riktar sig endast till medlemmarna, så för att delta måste du vara medlem i Linnéstudenterna.

7. ÖVRIGT
Jag har slutat studera men har fått en terminsräkning. Varför och vad gör jag med den?

När du slutat studera kan du inte längre vara medlem i Linnéstudenterna, och ska inte betala din terminsräkning. Du säger upp ditt medlemskap genom att inte betala din terminsräkning. Du behöver alltså inte kontakta någon för att avsluta ditt medlemskap.

Jag har fått en terminsräkning, men vill inte längre vara medlem. Hur gör jag då?

Genom att inte betala medlemsavgiften förlängs inte ditt medlemskap och upphörde därför automatiskt efter den period du sist betalade för.

Har du frågor som inte finns med i listan ovan?

Hör av dig till oss: http://linnestudenterna.se/om-oss/adresser-och-telefonnummer

X